KISAH HUJAN

CATATAN INSAN
KISAH | 26 OGOS 2009
catatan | 2.53 am


Aku pulang dari kelas 6 petang...
Jarak ku sempat, hanya 12 malam  ku sampai di persimpangan.
1 km jauhnya baru ketemu pintu rumah...aku akan berjalan
pintu bas terbuka... Aku melangkah turun. Hujan lebat sangat!
ribut petir dan angin sejuk malam Ramadhan...
Aku berjalan...

Basah... menjinjing ilmu tuhan...
berat bagiku lebih berat lagi ilmu itu... menitis-nitis turun titisan...
pedih... sedang melangkah... melayani perasaan,
sebagai seorang insan...
yang berjuang mencari jawapan...
sebuah kehidupan...
lalu aku tersedar dari lamunan...
seorang insan...
jua mungkin sebayaku, tapi perempuan...
menjinjing tas tangan...
dan sarung tenunan...
dalam kebasahan...
menuruti langkah aku perlahan...

mungkin pulang mencari makanan...
dengan secantiknya pakaian...
sebagai wanita dan pekerjaan...

aku kehairanan...
seorang insan yang tuhan ciptakan...
bagiku lembut dan gemalai perasaan...
tetapi kini dalam kebasahan...
dan juga kepayahan...
di tengah malam ramadhan...
berjalan...
mungkin akan keseorangan...
andai aku tidak berteman...

aku tertanya lagi
dalam hati
kerna bukan aku ini
seorang lelaki
yang mampu berdikari
untuk mengenali
seorang isteri
misteri...

cuma tertanya dihati
kenapa begini?

dimana suami?

jikalau kau isteri...

dimana pencari?

jikalau kau lari...

dimana lelaki?

dikala kau basah begini...

di mana?
itu kamu perlu!
asalmu juga dari kiriku...
kerna lelaki penjagamu...
kami basah dan berjauhan...
hatiku tersentuh melihat perempuan...
setabah ini kau bertahan...
Maha Pengampun
ampunkan...
hanya aku dia dan tuhan
tika kami kebasahan
hujan ribut dan taufan
yang Kau ciptakan...
secebis perasaan
yang aku hadirkan.