TANGIS TUA KUDUNG

CATATAN KEMBARA BUMI TUHAN
7 OKTOBER 2009
pengalamanku


aku tertunggu lagi                     
sebuah kenderaan besi           
ingin pulang ke sarang            
jauh di tanah seberang            


menunggu dan melabuh         
tibalah seorang tak huduh      
tua kudung penat lelah            
aku bangun beralah                 


"...silakan pakcik                       
kerusi ini untukmu..."               


senyum dia bersalah                
mula bicara aku                         
mana pergi kamu?                    
dari mana itu?                            
apakah tujuanmu?                    
di tengah kota kotor batu        
ini kuala lumpur                         


jawab...                                         
cari makan nak                           
sambil tunjuk tangan telapak
peminta sedekah sopak         
tiada emak dan anak               
tinggal dalam semak                
demi sesuap setanak               


"...dulu pakcik pernah ingin anak
ingin diikat perempuan taknak..."      


berceritalah lagi                         
"...asal di lain negeri                 
dulu pakcik dua kaki               
kini tinggal hanya ngeri           
tiap hari....                                    
hanya mampu menangis         
termenung di beranda sepi..."


aku sabarkan mata asar            
ujian tuhan bagi sedasar           
tersenyum dia tahu aku belajar 
aku berpeluang terpelajar           
bukan sepertinya dibuang dikelar
oleh masyarakat kurang ajar   


aku hulurkan kotak air                 
ditolaknya senyum mata berair 
anak jari tuding jeling                   
sebungkus nasi tersandar di dinding


aku tinggalkan pakcik separuh abad
ingin kujumpa lagi entah sempat  
kupandang tongkat                          
dan kaki kudung                                
seluarnya berikat                               


"...assalamualaikum pakcik..."          
tersentap wajahnya                            
menjawab salam                                
mungkin yakin                                    
tiada salam lagi                                        
buat dia .. dan aku ini                              
wajah sedih dia aku tinggalkan            






catatan pengembara
KEMBARA BUMI TUHAN
Puduraya, Kuala Lumpur
pondok bas - 6 petang